Conserveren Suurhofbrug Rotterdam Europoort

In opdracht van NS Railinfra beheer B.V. begon Van der Ende voorjaar 1999 met het conserveren van de Suurhoff spoorbrug te Europoort. Het te conserveren oppervlak bedroeg ca. 13.000 m². Medio 2000 waren de werkzaamheden gereed.

Om de veiligheid van de medewerkers te garanderen tijdens de werkzaamheden aan de onderzijde van de brug werd een gedetailleerd veiligheidsplan ontwikkeld. Primair ging het om aanvaringsgevaar te voorkomen van schepen met de onder de brug opgehangen steigerconstructie. Het Hartelkanaal is zeer druk bevaren, daarom werd met boeimarkeringen een verplichte koerslijn aangegeven.

 

Tevens werden aan weerszijde van de brug zogenaamde vrakkenvaartuigen geplaatst. Een permanent aanwezig patrouillevaartuig hield nauwlettend de scheepvaartbewegingen in de gaten. Het gaf de gritstralers instructies door middel van een radioverbinding in geval van een dreigende calamiteit, zoals schepen die uit koers dreigden te raken.