In opdracht: spoorbrug Oosterbeek
Recentelijk heeft Van der Ende de opdracht ontvangen van Prorail voor het conserveren van de spoorbrug Oosterbeek (nabij Arnhem).
Conform het bestek zal deze volledig geklonken boogbrug met 6 aanbruggen worden gegritstraald tot reinheidsgraad Sa2½. Een flinke uitdaging, want de bestaande conserveringslaag bestaat uit een zogenaamde flint coating een soort bitumeuze laag van 1½ tot soms wel 6 mm dik.
Uiteraard mogen er geen verfresten in het milieu terecht komen. De gehele brug zal daarom worden ingepakt, terwijl de treinen tijdens de werkzaamheden gewoon zullen blijven rijden. Dit maakt dat het inplannen van al het werk en het organiseren van het veiligheids regime van cruciaal belang is.
In maart 2011 zullen we starten met het voorbehandelen en conserveren van de brug.Volgens planning zal brug eind 2012 worden opgeleverd. Het totaal te behandelen oppervlak bedraagt 30.000 m2.
Historie spoorbrug Oosterbeek
De brug is oorspronkelijk gebouwd in 1878 toen bestond hij uit twee vakwerkbruggen die een totale overspanning hadden van 93,1 meter en vier aanbruggen met elk een overspanning van 55,8 meter. In de 2e wereldoorlog is de brug als gevolg van een bombardement vernield. Na de oorlog is de brug herbouwd in zijn huidige vorm. De brug bestaat uit een hoofdoverspanning van 130 meter en zes aanbruggen van 55,8 meter.