Groot onderhoud Maarssenbrug: Huzarenstuk qua deadlines

‘Van der Ende Straal- en Schilderwerken’ verlegt grenzen met super haastklus’

Van der Ende Straal- en Schilderwerken legt de laatste hand aan een project dat als de haastklus bij uitstek wordt gekenschetst. “Wat we nu qua metaalconservering doen bij de Maarssenbrug, is echt een heus huzarenstuk”, meent projectleider Harry Boogert.

“Eerst stond daar een jaar voor. Bij het tekenen van het contract had opdrachtgever Rijkswaterstaat het over 161 dagen. Dat was al aan de erg krappe kant. Nu moeten we binnen 121 dagen klaar zijn…” Samen met Ballast Nedam schreven ze zich in voor groot onderhoud aan de Maarssenbrug. “We hadden elkaar eigenlijk nodig. Alleen samen met Ballast Nedam konden we voldoen aan de stringente voorwaarden voor de gunningscriteria”, aldus de projectleider. “Bij de aanbesteding keek Rijkswaterstaat vooral naar prijs en snelheid. Maar ik denk dat het ook wel in ons voordeel werkte dat we al vaker met succes voor Rijkswaterstaat hadden gewerkt. We wisten al dat er geen jaar meer voor het werk stond, maar 161 dagen. Het was een paar weken stevig puzzelen voordat we met onze prijs over de brug konden komen. Nu zijn we altijd al snel, maar deze termijn spande toch wel echt de kroon.”

Druk
Project Maarssenbrug kreeg pas echt het karakter van een huzarenklus toen de deal al gesloten was. Ballast Nedam en Van der Ende Straal- en Schilderwerken wisten de order op doorlooptijd, in combinatie met de gunstige prijs, binnen te halen. “Een paar dagen later kregen we van Rijkswaterstaat het verzoek om nog eens veertig dagen van de opleverdatum af te snoepen. Ik weet eerlijk gezegd niet of de term ‘verzoek’ wel op zijn plaats is”, zo laat Boogert zich ontvallen als hij erover nadenkt. “Je moet weten dat er enorm veel verkeer over die brug heengaat. Niet alleen van omwonenden, maar ook zakelijk verkeer voor het aanpalende bedrijfsterrein. Daar kwam de druk op Rijkswaterstaat vandaan. We gunden ons een week om de versnellingskosten in grote lijnen in kaart te brengen en zeiden toen maar gewoon ‘ja’.”

Boetes
Boetes hing het bedrijf boven het hoofd als beide rijstroken van de brug op 1 september nog niet open waren en het werk niet op 25 oktober afgerond is. “Afstemming met de circa tien andere bedrijven was van meet af aan cruciaal”, aldus de projectleider. “Gelijk al toen de brug op 5, 6 en 7 mei circa een meter werd opgehoogd. Met de onder de brug hangende werkconstructie, kon de scheepvaart dezelfde vaarhoogte aanhouden terwijl we zelf begonnen met stralen en conserveren. Deadline 1 september haalden we. Dat was wel een klein wonder. We werkten vanaf zeven uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds. Zeven dagen per week. Maar de enorme hoosbuien na de hittegolf veroorzaakten veel overlast. Dat kostte ons twee extra weken. Deadline 25 oktober zien we overigens wel met vertrouwen tegemoet.”