BOOGBRUG BEEK: ZEER COMPLEXE FASE SUCCESVOL UITGEVOERD
Het werk aan de Boogbrug Beek is bijna klaar. De laatste grote klus was het conserveren van het deel van de brug dat zich boven de vier treinsporen van ProRail bevindt. Om het treinverkeer niet te hinderen konden we de werkzaamheden aan dit ruim 2500 m2 grote oppervlak alleen uitvoeren in een treinvrije periode.
In verband met het verwijderen van twee sporen was er in week 34 een 172-urige buitendienststelling gepland. Binnen deze buitendienststelling kon Van der Ende de conserveringswerkzaamheden uitvoeren.
Vanwege de korte tijd en de grote hoeveelheid werkzaamheden die verschillende aannemers tegelijkertijd op een klein werkgebied moesten uitvoeren, was dit een klus met een zeer hoog risico, zowel qua planning als veiligheid. In de voorbereiding bleek al snel dat we deze klus alleen konden klaren met een ingenieuze bereikbaarheidsoplossing en de non-stop inzet van onze mensen en onderaannemers.
Van de 172 uur was er 156 uur beschikbaar voor Van der Ende. In die tijd diende de steigers inclusief sealing te worden opgebouwd. Direct hierna is begonnen met het straalproces van ruim 2500 m2 (Sa2½) en het aanbrengen van drie lagen verf. De droogtijden van de verf zijn versneld door de ruimte extra te verwarmen. Daarna moest de immense steigerconstructie worden afgebroken, zodat het terrein weer op tijd vrij was voor het treinverkeer.
De hele operatie was tot bijna op de minuut nauwkeurig gepland en beschreven in een draaiboek. Ook waren er diverse escalatiescenario’s uitgewerkt, zodat we snel konden inspelen op eventuele uitloop van werkzaamheden door derden.
Mede dankzij de enorme inzet van onze mensen en onze steigerbouwer Brand Infra Structure Services is het ons gelukt om dit deel van het werk op tijd en conform de hoge kwaliteitseisen op te leveren. Ook heeft er zich, ondanks de hoge risico’s, geen enkel veiligheidsincident voorgedaan.
Opdrachtgever Rijkswaterstaat en beheerder Prorail hebben zich zeer verheugd getoond over het goede verloop van de werkzaamheden. En ook wij kijken met gepaste trots terug op dit huzarenstukje.
Wat feiten op een rijtje:
Beschikbare tijd: 156 uur
Te conserveren oppervlak: ruim 2500 m2
Opp. Bereikbaarheidsvoorziening: ruim 800 m2 (water en stofdicht)
Voorbehandeling: bestaande verflagen verwijderen dmv stralen
Verfsysteem: 3 lagen
Inzet: ruim 5000 manuren